Toen ik vier jaar geleden begon met ondernemen voelde het alsof de hele wereld voor me open lag, en dat de mogelijkheden eindeloos waren. En dat is natuurlijk ook zo! Dat er ook een keerzijde aan zou zitten, en dat ik een aantal belangrijke lessen moest leren voordat ik echt succesvol kon zijn, dat had niemand me verteld.
In dit blog deel ik mijn 9 grootste inzichten met je, zodat jij ervan kunt profiteren en wellicht de valkuilen kunt omzeilen.
Inzicht 1: Ondernemen betekent dat je van alle markten thuis moet zijn
Een goede coach zijn is één ding, maar bij ondernemen komt echt veel meer kijken. Je wordt geacht:
- een goede copywriter te zijn
- leergierig te zijn, want er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen waarvan je op de hoogte wilt blijven
- een helderziende te zijn, want je moet de behoeftes van je ideale klant door en door kennen
- een administratief wonder te zijn
- een techneut te zijn, want je wilt je eigen website kunnen beheren
- een strateeg te zijn, want je moet wel een visie hebben waar je naar toe wil met je bedrijf
Enzovoorts, enzovoorts…
Als je moeder bent voel je je regelmatig een duizendpoot, maar het ondernemerschap eist simpelweg van je, dat je een multipotentialite bent. Je krijgt elke dag opnieuw de kans om jezelf opnieuw uit te vinden. Heel wat anders dan de routine die je gewend was in je baan in loondienst!
Schrikt dit je af? Weet dan, dat je altijd dingen uit kunt besteden aan anderen, waar je minder goed in bent. En het is een heerlijk gevoel om erachter te komen dat je meer talenten in je hebt, dan je ooit voor mogelijk had gehouden! Je hebt een bus vol deelpersonages met elk verschillende talenten en kwaliteiten. Tijd om te ontdekken welke kwaliteiten tot nu toe verstopt op de achterbank van jouw bus hebben gezeten!
Inzicht 2: Niet perfect is ook goed
Ondernemen vraagt van je dat je in beweging blijft. Omdat jij nu letterlijk het visitekaartje van je bedrijf bent geworden en jij alleen aangesproken kunt worden op de kwaliteit van je diensten, is de neiging groot om daarmee pas naar buiten te komen, als alles PERFECT is.
Maar wat als perfect niet bestaat? Zeker als je jezelf met anderen gaat vergelijken is er altijd nog wel iets wat beter kan. En voor je het weet ligt je hele kast vol met de meest briljante ideeën, die steeds maar op de plank blijven liggen.
Daag jezelf uit om “to start before you’re ready” en durf eens iets uit te proberen, ook als je er zelf nog niet 100% tevreden over kunt zijn.
Misschien slaat het aan bij je publiek, misschien totaal niet, maar als je het niet probeert, kom je er nooit achter of het “goed genoeg is”. Zorg ervoor dat je boven je innerlijke perfectionist kunt staan!
Inzicht 3: Een slavendrijver aan het stuur brengt je zeker niet altijd verder
Ondernemer zijn betekent hard werken, een credo wat in onze maatschappij behoorlijk is ingesleten. Geen baas die elke maand een vast bedrag aan loon naar je overmaakt, maar zelf verantwoordelijk zijn voor wat je gaat verdienen.
Jouw innerlijke slavendrijver wil je daar natuurlijk maar wat graag mee helpen. En voor je het weet ben je ontzettend druk. Waarmee? Met druk zijn vooral.
Wat nu precies het doel is van je drukke activiteiten lijk je soms vergeten te zijn. Als je maar zoveel mogelijk doet, en dan nog het liefst alles tegelijk. Als jij kunt aantonen hoe hard je werkt, dan zal je vast loon naar werken krijgen.
Met een doorgeslagen slavendrijver aan het stuur, wordt een goede omzet draaien waarschijnlijk jouw grootste desillusie.
Ondernemerschap vraagt niet van je dat je harder werkt, maar vooral hoe slim je je werkzaamheden kunt verdelen. In een gezond bedrijf zit de slavendrijver niet aan het stuur.
Inzicht 4: De klant is niet altijd koning
“Ja maar”, hoor ik je nu bijna denken. “Ga je nu alle heilige huisjes die er zijn over het ondernemerschap omver schoppen?”
De klant is toch koning? Je wil toch alles doen om je klant tevreden te houden? Veel, maar niet alles is daarop mijn antwoord. Want als je alles wilt doen om je klant tevreden te houden, betekent dat je 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend moet zijn. Dat jij je leven om dat van je klanten heen plant, en je vergeet om je eigen grenzen aan te geven.
Zeker voor ondernemers die werkzaam zijn in de hulpverlenende sector kan dit een enorme uitdaging zijn. Je pleaser, die gewend is het belang van anderen boven dat van jezelf te stellen, vertelt je immers voortdurend, dat je anderen niet teleur mag stellen!
Draai het eens om. Hoeveel klanten moet jij teleur gaan stellen als jij ze de ruimte geeft om stelselmatig jouw grenzen te overschrijden? Dan heb je straks geen bedrijf meer, omdat je burn-out bent.
Inzicht 5: Krachtige keuzes brengen je verder
Hoe ga jij te werk als je in een restaurant zit? Bestudeer jij de menukaart van voor tot achter en weer terug, om iets te kiezen en uiteindelijk teleurgesteld te zijn dat je niet hetzelfde hebt genomen als je tafelgenoot? Of bestel je doelgericht het eerste waar jouw oog op valt?
“The way you do anything is the way you do everything” is niet voor niets een populaire én treffende quote. Behoor jij tot de eerste categorie bij een restaurantbezoek? Dan is de kans groot dat jij het lastig vindt om krachtige keuzes te maken voor jouw bedrijf. Heb jij je doelgroep eigenlijk al wel helder?
Hoe uitgesprokener jij bent in de keuzes die je maakt voor je bedrijf, hoe geloofwaardiger je overkomt naar de buitenwereld. Klanten weten wat ze van je mogen verwachten, en voor wie jij er bent.
Moeite met het loslaten van je twijfelaar? Zet dan de volumeknop van je hart ietsjes harder, en luister aandachtig wat jouw hart zegt!
Inzicht 6: Ondernemerschap is de grootste reis in persoonlijke ontwikkeling die er bestaat
Moeiteloos zou ik nog 20 of 30 inzichten aan dit lijstje kunnen toevoegen, maar eigenlijk komen ze in de kern allemaal neer op hetzelfde.
Het ondernemerschap vraagt iedere dag van je dat je jouw ideeën, gedachten, belemmeringen, overtuigingen en angsten onder de loep neemt. Welke helpen je verder? Welke remmen je juist af?
Waar wil je afstand van doen? En vanuit welke energie bepaal jij je acties?
Om dat te kunnen, vraagt dat je bekend bent met alle verschillende stemmetjes in je hoofd. Dat je ze herkent, en dat je je er niet door laat leiden. Dat jij ze kunt managen, en als volwassen ik besluit in hoeverre zij jouw bedrijf mogen beïnvloeden.
Dat vraagt dagelijkse inzet en commitment van je. En als je niet weet hoe je de stemmetjes in je hoofd precies kunt managen, kan het best een opgave zijn.
Herken jij dat de stemmetjes in je hoofd de acties die je zou willen nemen in je bedrijf vaak saboteren?
Boek dan nu een gratis #doorbraaksessie met me. In een gratis en vrijblijvend telefonisch gesprek onderzoek ik met je welke belemmeringen jij nu nog ervaart en wat ervoor nodig is om deze te doorbreken. Ook vertel ik je graag hoe je kunt samenwerken met me, als je het niet alleen wilt of kunt doen.
Recente reacties