Creativiteit gaat niet om het eindresultaat

Hoe reageer jij als iemand je vraagt om spontaan iets te tekenen? Veel mensen reageren aarzelend, en putten zich op voorhand al uit in excuses waarom het waarschijnlijk niet zo’n mooie tekening zal worden. Herkenbaar? Wanneer je een kind van 5 jaar dezelfde vraag stelt, roept die waarschijnlijk enthousiast: “Wat wil je dat ik teken?” en “Doe jij ook mee dan?” Een kind van 5 wordt nog op geen enkele wijze gehinderd door drang naar perfectionisme. Een kind van 5 tekent omdat hij er lol in heeft. Het gaat dan puur om de creatie, niet om het resultaat.

Ergens in ons leven raken velen van ons dat plezier in creëren kwijt. En zelfs als je dat plezier wel hebt, raakt het vaak overschaduwd door de gedachte dat het resultaat “wel goed genoeg” moet zijn. Vreemd eigenlijk, dat we naarmate we ouder worden, ons plezier mede laten beïnvloeden door de mening van anderen. Dat je zulke sterke oordelen over jezelf ontwikkelt, kan komen door kleine en goedbedoelde opmerkingen die je ergens op de basisschool of later in je leven te horen hebt gekregen, waardoor je gaat twijfelen aan je talenten. Die opmerkingen zorgen als het ware voor een herprogrammering van jouw brein, waardoor je je creativiteit besluit te laten verstoffen.

In dit blog lees je waarom het essentieel is voor je bedrijf om wel ruimte te geven aan jouw creativiteit. Lees snel verder hoe je dat doet.

Tunnelvisie

Als klein meisje was ik altijd bezig met tekenen en schilderen. Wanneer ik daarmee bezig was, vergat ik de wereld om me heen. Mijn droom was om naar de kunstacademie te gaan, zodat ik de hele dag zou kunnen en creëren. Maar mijn ouders maakten me duidelijk dat ik daarmee mijn talenten juist zou verspillen. Er was geen “droog brood” te verdienen voor afgestudeerde kunstacademici volgens hen. En omdat ik ook als talent had dat ik goed kon leren, moest ik vooral maar gaan studeren. Mijn ouders bedoelden het niet negatief, zij wilden vooral een goede toekomst met voldoende zekerheid voor hun dochter. Toch leidde hun opmerking ertoe, dat ik mijn geliefde teken-en schilderspullen jarenlang terzijde schoof.

Een oud-collega van me besloot op veel jongere leeftijd al haar creativiteit zo ver mogelijk weg te stoppen. Op de kleuterschool tekende zij een veld vol bloemen. In perspectief en met een horizon. Sommige bloemen stonden daardoor verder weg. Haar klasgenootjes, die nog niets begrepen van diepte in een tekening lachten haar uit. Je moest wel heel erg dom zijn, om bloemen in de lucht te tekenen. Dan snapte je er helemaal niks van. Mijn oud-collega heeft jarenlang geweigerd zelfs maar een potlood aan te raken.

Het zinnetje “er is geen droog brood te verdienen met creativiteit” heeft mij lang achtervolgd. In mijn praktijk werkte ik inmiddels al langere tijd met helpende verhalen voor kinderen. Ieder kind kreeg een door mij geschreven en geïllustreerd boekje met daarin een verhaal op maat. Mijn klanten lieten mij wel weten dat de boekjes voor hen en voor hun kinderen een enorme waarde vertegenwoordigden, maar het kwam niet in me op om daar geld voor te vragen. Met creativiteit kon je immers toch niks verdienen?

Als bepaalde negatieve overtuigingen zich in ons nestelen, raken we geconditioneerd en veroorzaken ze altijd een vorm van tunnelvisie. Omdat ik er zo van overtuigd was geraakt dat je met creativiteit geen geld kon verdienen, had ik geen oog voor succesvolle kunstenaars en ontwerpers om me heen. Mijn waarneming bleef beperkt tot mensen die creativiteit “naast” hun werk deden. Leuk om in je vrije tijd plezier uit te halen, maar niet als serious business. Mijn blikveld was vernauwd omdat mijn brein niet meer geloofde dat creativiteit ook waardevol kon zijn. Hetzelfde gebeurt, wanneer je zwanger bent. Je blikveld vernauwt zich, waardoor je ineens veel meer zwangere vrouwen en kinderwagens op straat ziet, dan gemiddeld. Dat wat je aandacht geeft, groeit.

Het omslagpunt kwam voor mij twee jaar geleden, toen ik tegenover mijn businessmentor liet ontvallen dat ik een nieuw boekje had geschreven. Hoewel we mijn bedrijf en verdienmodel al meermalen onder de loep hadden genomen, had ik haar nog nooit verteld dat ik dat ook deed. Ze viel bijna van haar stoel van verbazing.

Hoeveel méér bewijs had ik nog nodig dat dit de waarde van mijn coaching enorm vergrootte? Hoeveel klanten moesten me nog uitvoerig bedanken voordat ik voor mijn waarde durfde te gaan staan? En belangrijker nog: hoeveel “joy” gaf het me, om op die manier iets extra’s te kunnen bieden aan mijn klanten?

Ik moest bekennen dat het me ontzettend veel “joy” gaf, nu ik mezelf weer toestond uiting te geven aan mijn creativiteit. Ik kon meer vanuit afstemming werken en ervaarde minder stress als er ook ruimte kon zijn voor dit deel van mijn bedrijf. Daarnaast zette ik met mijn boekjes meteen een persoonlijke “handtekening”. Ik was niet langer de zoveelste kindercoach, maar wist me te onderscheiden van de massa.

Toch voelde ik ook, dat de tijdsinvestering die ik in de boekjes stak, soms juist extra stress opleverde. Dit veranderde toen ik de boekjes opnam in een trajectprijs voor klanten. Het gaf me de mogelijkheid om betaald te krijgen voor mijn diensten!

Creativiteit is de ziel van ieder bedrijf

De overtuiging “er is geen droog brood te verdienen met creativiteit” heb ik inmiddels om weten te buigen. Creativiteit vorm inmiddels een essentieel onderdeel van mijn bedrijf. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat het ruimte kunnen én durven geven aan je creativiteit de sleutel is voor elke succesvolle ondernemer. Als er ruimte is voor creativiteit ontstaan de meest fantastische ideeën. En creativiteit gaat verder dan het jezelf kunnen uiten in woord of beeld, het omvat ook het vermogen om nieuwe concepten te creëren, out of the box denken, en speelsheid.

Gun je jezelf die ruimte niet, dan ontbreekt de ziel van je bedrijf. Je eigenheid, je passie zit er dan niet in. Misschien ben jij je praktijk wel gestart vanuit bezieling, passie en creativiteit, maar is er ergens gaandeweg de klad in gekomen. Door twijfels, onzekerheden en angsten op jouw weg is het vooral “ploeteren” om voldoende klanten te vinden. Het eerste wat in het geploeter kopje onder gaat, is creativiteit. En dat terwijl creativiteit dus juist voor die positieve flow in je bedrijf kan zorgen!

“Aan het stuur” en creativiteit

“Aan het stuur” is een creatieve training, die je uitnodigt tot reflectief schrijven en beeldend visualiseren van wat je tegenkomt op jouw weg. Omdat creativiteit een onmisbaar ingrediënt is naar meer “joy” in je bedrijf én je leven, duiken we in module 1 meteen vol in jouw creativiteit. Je krijgt allerlei opdrachten van me, die er gegarandeerd voor gaan zorgen dat jij jouw creatieve “genius” (her)vindt, zélfs als je ervan overtuigd bent dat jij geen creatieve genen hebt. Nieuwsgierig naar de training? Neem hier een kijkje!