Kinderen die niet naar school kunnen en 24/7 thuis zijn, terwijl jij zelf moet thuiswerken. De huidige situatie vraagt veel van ouders en kinderen op dit moment. Deze tien tips zorgen voor meer rust en verbinding in het gezin. Speels omgaan met de verschillende delen in jezelf kan uitkomst bieden in deze ingewikkelde en onrustige situatie. Lees snel verder.
Blijf kalm en geef het goede voorbeeld
Probeer niet te hoge verwachtingen te hebben van elkaar. Thuisblijven van school kan ervoor zorgen dat zowel jij als je kind zich zorgen maakt of er geen achterstanden ontstaan op school. Roep regelmatig je Perfectionist en Slavendrijver tot de orde, als je het idee hebt dat jij en je kind te lang en te intensief met huiswerk bezig zijn. Deze nieuwe situatie vraagt veel van ons allemaal.
Kinderen voelen jouw spanning nu haarfijn aan. Heb je het idee dat je op dit moment vooral veel ‘moet’? Vraag dan je ‘Levensgenieter’ om advies wat je kunt doen om de spanning te doorbreken.
Kinderen kijken in nieuwe situaties naar hun ouders en andere rolmodellen en stemmen hun reactie af op dat voorbeeldgedrag. Blijf daarom kalm en geef het goede voorbeeld. Of zoek samen met je kinderen in de ‘Aan het stuur’-kaartenset welke personages in deze situatie helpend kunnen zijn.
Niet bij elkaar wel mét elkaar
Contact met anderen is voor mensen heel belangrijk en voor kinderen essentieel. Door de huidige situatie lijkt het moeilijker om in contact te blijven met mensen buiten het gezin. Gelukkig mogen jongere kinderen nog wel fysiek contact hebben met elkaar. Een keertje buitenspelen moet kunnen, mits er niet teveel kinderen tegelijk in de speeltuin zijn.
Zet je ‘Creatieve ik’ in om andere vormen van contact met dierbaren en vrienden te onderhouden
Houd op andere wijze contact met klasgenoten, vrienden en familie. Brainstorm eens met elkaar hoe je dit contact kunt blijven houden, bijvoorbeeld met behulp van je ‘Creatieve ik’. Zeker voor pubers is contact met vrienden heel belangrijk. De kans dat er extra discussies komen met je puber omdat hij een ‘Boos Kind’ aan het stuur heeft, is groot. Wees vooral alert op zijn of haar ‘Schreeuwlelijk’ en ‘Manipulerende ik’, die toch manieren zal willen vinden om zijn zin door te drijven. Vraag jouw puber eens wat zijn ‘Ondernemende ik’ of ‘Innerlijk Kompas’ nu als advies heeft om andere manieren te vinden om verbinding te houden dan bij elkaar te zijn.
Praat als gezin met elkaar over de situatie en maak samen afspraken
Beantwoord met elkaar de vragen: Wat vraagt deze situatie van ons als gezin? Wat zou lastig kunnen worden en hoe lossen we dat dan op? Wat vinden we belangrijk om samen af te spreken? Doe dit zo veel mogelijk samen met je kinderen. Een leuke manier om met elkaar helderheid te krijgen hoe jullie de komende tijd zo gezellig mogelijk door kunnen komen is om de kaarten naast elkaar op tafel te leggen, en te bedenken welke vijf personages jullie als gezin het meest aanspreken. Zorg ervoor dat deze personages dagelijks aan bod komen en herinner elkaar eraan als een voor jullie belangrijk personage in de vergetelheid raakt.
Weet dat vervelende momenten en momenten met verveling nooit helemaal te vermijden zijn. Ze horen bij het gewone leven, coronavirus of niet.
Zorg voor dagritme én afwisseling
Kinderen die het naar hun zin hebben zijn gezelliger en luisteren beter. Ritme in de dag biedt rust. Voor iedereen is het goed te weten wat je kunt verwachten. Je bent misschien geneigd op dit moment wat toegeeflijker te zijn dan anders. Check regelmatig in bij je ‘Liefdevolle Ouder’ of zij zich nog kan vinden in de structuur die je wel (of juist niet) biedt.
Er zijn via sociale media veel initiatieven die ouders helpen bij het indelen van de dag. Zorg voor een indeling van (school)werk, beweeg-, rust-, leer en beeldschermmomenten. Plan de dag niet helemaal vol. Kinderen zijn creatief en gewend om zichzelf na schooltijd en in het weekeind te vermaken. Houd voldoende tijd vrij voor zelfstandig spelen of een spontaan plan. En de anti-verveelactiviteiten die jullie hebben afgesproken heb je achter de hand voor als het nodig is. Kijk ook of je met elkaar taken kan doen in het huishouden, zoals samen koken, schoonmaken, de was opvouwen. Het helpt ook als daar vaak vaste momenten voor zijn.
Maak onderscheid tussen werktijd, schooltijd en vrije tijd
Zorg zoveel als mogelijk voor een duidelijke scheiding tussen werktijd, schooltijd en leuke tijd met de kinderen. Als je alles tegelijkertijd probeert te doen, doe je eigenlijk iedereen te kort. Een heldere scheiding tussen werktijd en vrije tijd kan zorgen voor rust. Kinderen weten wanneer ze je wel of niet kunnen storen én er zijn momenten waarop je niet alle ballen in de lucht hoeft te houden. Blijf alert dat je ‘Pleaser’ en ‘Bemiddelaar’ niet alles tegelijk willen doen. Vraag hen anders eens, waar ze zich nu werkelijk zorgen over maken, als jij je niet overal verantwoordelijk voor voelt. Wat is het ergste dat dan kan gebeuren? Grote kans dat je jouw saboteurs snel gerust kunt stellen.
Maak, als dit in jouw situatie kan, afspraken over werktijden en een afwisselende taakverdeling voor werken en zorgtaken met je partner, een steun- of buurgezin en je werkgever. Als kinderen wat ouder zijn, dan kun je jouw werktijd misschien combineren met hun schooltijd. Zorg wel dat je beschikbaar bent voor schoolse vragen en dat er geen belangrijke telefoongesprekken tussendoor komen. Krijg je zo’n gesprek wel, zeg dan tegen de beller ‘Ik help m’n kind even met schoolwerk, ik bel zo terug!’ of tegen je kind ‘Dit telefoontje is belangrijk voor mijn werk, ik kom zo bij je terug, oké?’.
Realistische verwachtingen hebben
Heb realistische verwachtingen van jezelf, je kinderen, je partner en de situatie. De situatie is nieuw voor iedereen. Praat met elkaar, maak een plan, maar wees ook flexibel dus durf af te wijken van je plan af als dat nodig is. Heb je het idee dat er zoveel taken op je wachten dat je vooral vanuit mannelijke energie ballen hoog aan het houden bent? Vraag dan eens aan je ‘Vrouwelijke ik’ waar zij wat meer zachtheid, mildheid en compassie kan brengen. Speel en dans wat meer, en verwonder je hoe je ‘Blije Speelse Kind’ kan helpen om de touwtjes soms te laten vieren. Mocht je kind bijvoorbeeld sneller klaar zijn met schoolwerk dan verwacht, val dan terug op je eerder gemaakte lijstje met leuke activiteiten. Kortom heb realistische verwachtingen, wees flexibel en deel je zorgen. Maar vooral: wees mild voor jezelf en anderen.
Zorg goed voor jezelf en elkaar
Als ouder is het altijd heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Je ‘Zorgende Ik’ kan je soms het gevoel geven dat je vooral hier bent om anderen te dienen, waarbij je jouzelf wellicht vergeet. Draaft je ‘Zorgende Ik’ door, en schiet je er zelf bij in? Sta hier bij stil. Wat betekent goed voor jezelf zorgen voor jou? Check eens in bij je ‘Innerlijke Aphrodite’ of ‘Vrouwelijke Ik’ hoe zij zelfzorg voor zich ziet. En hoe zorg jij dat je daar zo goed mogelijk aan toe komt? Spreek er ook met elkaar over. Iedereen heeft momenten en dingen voor zichzelf nodig. Geef elkaar aan wat je hierin fijn vindt.
Zoek én bied steun
Probeer niet alles alleen op te lossen. Een situatie als deze is beter te behappen door dit samen te doen. Vraag anderen hoe zij met bepaalde knelpunten omgaan en leer van elkaar. Je ‘Afhankelijke Ik’ tonen is in deze tijden geen teken van zwakte, eerder van een toenadering tot elkaar. Humor helpt. Plan indien nodig ‘stoom afblaas telefoontjes’ met vrienden of kennissen, maar wees je bewust dat er kinderen kunnen meeluisteren. Of laat dat ‘Boze en opstandige’ kind juist samen met je kind los, door alle frustraties eruit te springen op de trampoline in de tuin.
Steun vragen is niet altijd makkelijk en lang niet voor iedereen is een ondersteunend netwerk vanzelfsprekend. Stuur een appje, bel aan of doe een kaartje in de bus bij gezinnen in jouw omgeving. Laat weten dat ze er niet alleen voor staan en dat opvoedknelpunten horen bij deze uitzonderlijke situatie. Kijk naar elkaar om en steun elkaar als dat nodig is.
Laat de kinderen meedenken en helpen
Kinderen vinden het leuk om te helpen en mee te denken met hun ouders en komen hierbij vaak met onverwachte oplossingen. Het is ook goed voor hun ontwikkeling en het helpt hen om beter met moeilijke dingen om te gaan. Weet daarbij dat kinderen meer geneigd zijn om mee te werken aan activiteiten die ze mee hebben verzonnen. Denk hierbij aan het gezamenlijk opstellen van dagritme/structuur, de activiteiten en de gezinsregels. Laat kinderen ook, eventueel met jouw hulp, hun eigen dagindeling maken. Kijk aan het einde van de dag welke deelpersonages hierbij allemaal geholpen hebben. Wedden dat jouw kinderen versteld staan van hun ‘Creatieve ik’, ‘Zorgende ik’, maar wellicht ook juist hun ‘Onafhankelijke ik’. Dit is hét moment om kinderen te laten ervaren dat ze prima taken op zich kunnen nemen waar ze zichzelf eerder niet in staat toe achtten. Zo versterk je hun zelfvertrouwen, en kunnen ze misschien zelfs taken uit handen nemen.
Benoem wat er goed gaat en vier dit
Vertel elkaar aan het eind van de dag wat je leuk vond aan de dag en wat er goed ging. We doen dit allemaal voor het eerst, met alle uitdagingen die daarbij horen. Oog hebben voor wat er goed gaat geeft een goed gevoel. Ligt de nadruk toch nog teveel op wat er beter zou kunnen? Bedenk met elkaar wat je kunt doen om jullie ‘Blije Speelse Kind’ en ‘Levensgenieter’ te voeden. Misschien is dat wel, dat jullie dagelijks met zijn allen een gek dansje doen. Plezier gegarandeerd! Welk dagelijks ritueel kunnen jullie ontwikkelen om met behulp van je ‘Blije Speelse Kind’ meer lichtheid en speelsheid te brengen in de dag?
Vier de succesvolle momenten als onderdeel van jullie thuis-school-werk-schema. Zorg voor een bijzonder ontbijt, maak een dansje met elkaar, verras elkaar met een lief briefje onder het hoofdkussen of lees een extra boekje of hoofdstuk voor.
Tot slot: Vertrouw op de veerkracht van je kinderen
Kinderen zijn over het algemeen heel veerkrachtig. Hun ‘Blije Speelse Kind’ staat van nature nog veel meer op de voorgrond dan dat dit bij volwassenen het geval is. Om die stevige basis in zichzelf te voelen, hebben zij de liefdevolle steun van een volwassene nodig. Een volwassene die hun vragen serieus neemt en beantwoordt, die zorgen wegneemt en het goede voorbeeld geeft. Kinderen die op deze manier gesteund worden kunnen over het algemeen goed genoeg omgaan met veranderingen. Investeer juist in deze periode in de band met je kind met knuffels, liefde en aandacht. Nu je kind wellicht noodgedwongen de knuffels van opa en oma’s moet missen, kan een dagelijks knuffelmoment voor jullie allebei het ideale moment zijn om je ‘Levensgenieter’ te voeden.
En raak jij of je kind soms toch overspoeld door angst door alle onheilspellende berichten in de media? Stop het niet weg, waardoor het de kans krijgt om te sluimeren. Geef het (samen) even bewust aandacht. En ga daarna op zoek naar een chauffeur voor je bus waar je wél blij van wordt!
Heb jij de ‘Aan het stuur’-coachkaarten nog niet in huis en heeft dit artikel je geïnspireerd om ze aan te schaffen? Je bestelt ze eenvoudig hier. De webshop blijft gewoon open, ook in deze tijden.
Met de ‘Aan het stuur’-coachkaarten breng je snel en eenvoudig in beeld welke personages ‘aan het stuur’ van je leven zitten, en het geeft je de mogelijkheid om opnieuw te kiezen. Wil je meer grip krijgen op alle stemmetjes in je hoofd? Bestel dan ook het boek, waarmee je in 10 stappen gegarandeerd weer aan het stuur van je leven komt.
Wil je nog meer weten hoe je ‘Aan het stuur’ blijft in deze onzekere tijden? Luister dan zeker ook naar de ‘Aan het stuur’-podcast.
Recente reacties