Terugkerende valkuilen
Iedereen heeft zijn valkuilen. Als je jezelf regelmatig laat coachen, zal je merken, dat dezelfde thema’s steeds terugkeren in je leven. Thema’s waarvan je meent, dat je er nu echt wel “klaar” mee bent. Waar je helemaal geen zin meer in hebt om naar te kijken. Ook klanten hoor je soms zeggen: “wat ik ook doe, dit loopt als een rode draad door mijn leven. Het houdt me gevangen. Omdat ik daardoor steeds opnieuw weer in dezelfde valkuilen trap.” Het blijkt maar wat lastig om zulke diepgewortelde patronen te doorbreken.
Iedereen heeft zo zijn valkuilen. En jij dus ook. En ook al denk je dat je je valkuilen op privé-gebied onder controle hebt, in het ondernemerschap komen al jouw (overwonnen) valkuilen weer keihard naar voren. Niet voor niets wordt het ondernemerschap de grootste reis in persoonlijke ontwikkeling genoemd die je kunt maken.
Valkuilen in het ondernemerschap
In je persoonlijk leven heb je misschien je perfectionist echt wel onder controle. In je bedrijf kan die zomaar ineens weer de kop opsteken. Je bent eindeloos bezig met het vormgeven van je social media posts, omdat ze nog niet perfect genoeg zijn. En als je dan eindelijk op de knop “publiceren” hebt gedrukt, ben je vervolgens de hele middag bezig om te checken hoeveel likes je er al op hebt gekregen. Je perfectionist en je ambitieuze ik zijn dan aan het strijden om voorrang.
Uiteindelijk zijn ze zo gefocust op het bereiken van een zo groot mogelijk publiek, dat ze beiden het grotere doel, namelijk een succesvol bedrijf, uit het oog verliezen. Ze veroorzaken de tunnelvisie waar ik het in eerdere blogs ook al over heb gehad. Je slavendrijver is van mening, dat je vooral hard moet werken. Als je maar hard werkt, dan zullen de klanten ook wel komen. In de gratis week “Ondernemen in Wonderland” heb je al ervaren, dat het er niet zozeer om gaat hoeveel je werkt, maar vooral om HOE je werkt. Doe jij wel de juiste dingen? Met een slavendrijver aan het stuur is het heel erg lastig om daarin het juiste onderscheid te kunnen maken.
Je deelpersonages verhinderen je tot actie te komen
Heel veel mensen blijven hangen in het actie nemen. Ze weten heel goed wat ze willen. Ze komen doordat ze alles gaan overdenken, in hun hoofd terecht. Vragen zich constant af of het wel de goede actie is, of ze niet eerst dit of dat moeten doen. Of ze niet eerst moeten zorgen dat hun website klaar is. Of ze niet moeten wachten totdat de eerste klant zich als vanzelf aandient, en ga zo maar doen. Er zijn altijd redenen te verzinnen om niet in actie te komen.
Succesvolle ondernemers zijn de ondernemers die geïnspireerde actie nemen. Zij kunnen boven de blokkerende gedachten staan en laten zich daardoor niet afleiden. Ze doen simpelweg gewoon het werk wat nodig is. Zij zijn de managers van hun ikken, van hun deelpersonages.
Juist omdat deze deelpersonages het weer ontzettend goed met je voor hebben -ze kunnen nu eenmaal niet anders- is het alleen erkennen dat je geleid wordt door jouw perfectionist, ambitieuze ik, of slavendrijver, niet voldoende om je daarvan te bevrijden.
Ondernemen vanuit jouw bron, je intuïtie
Als je in vrijheid wilt kunnen ondernemen, en vanuit jouw bron, jouw kracht, jouw intuïtie of hoe je het ook wilt noemen, wilt kiezen, is het belangrijk dat jij je deelpersonages leert managen.
In module 6 van de training “Aan het stuur” leer ik je jouw meest hardnekkige patronen te doorbreken. Het omzeilen van personages die jou het vuur aan de schenen leggen is niet voldoende. Je wilt het gevoel kunnen hebben dat jij boven die goedwillende stemmetjes kunt staan. Je wil niet langer naar hun pijpen dansen. Liever doe je dingen omdat JIJ dat wilt.
Module 6 zit vol oefeningen die je daarbij gaan helpen. En natuurlijk heb je binnen “Aan het stuur” of het licentietraject de mogelijkheid om in 1-op-1 sessies verder hier met me op in te zoomen.
Succesvolle vrouwelijke onderneemsters zijn vrijwel allemaal vrouwen, die aangeven niet volgens een ingewikkelde strategie te ondernemen. Ze ondernemen vooral vanuit hun hart. Zij laten zich leiden door hun source, hun intuïtie, en baseren belangrijke acties voor hun bedrijf daarop.
Wat ondernemen vanuit alignment je kan brengen
Kijk naar Gabriëlle Bernstein (New York Times Bestseller, en spreekster), die volledig vanuit alignment, vanuit afstemming, vanuit datgene wat zij het liefste wil, onderneemt. Of dichter bij huis, Sophie Dittmar, van sovschoice, of Lou Niestadt. Vrouwen die zich gewaar zijn van de stemmetjes in hun hoofd, die hen af te proberen te leiden van datgene wat ze daadwerkelijk te doen hebben. De ene noemt het haar Urker Mannenkoor, de andere ego, maar ze bedoelen allemaal hetzelfde.
Het zijn vrouwen die er hun missie van hebben gemaakt, zich niet te laten overheersen door die stemmetjes, maar ZELF vanuit afstemming te bepalen wat zij het liefste willen doen. Sophie is het daardoor gelukt, om binnen een half jaar ruim 100.000 euro om te zetten met haar bedrijf! Reken maar dat zij haar valkuilen onder controle heeft.
Natuurlijk is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen. Dat je vervolgens besluit of deze interessant zouden kunnen zijn om toe te passen binnen jouw eigen bedrijf.
Lang niet iedereen zal bijvoorbeeld succesvol worden met facebooklive-video’s. Als jij je heel ongemakkelijk voelt bij het opnemen van een video, straal je dat uit, en dat voelen je volgers. Maar als je volgt en doet wat voor jou wél afgestemd voelt, dan is de kans op succes veel groter. Je afstemming volgen, en vanuit jouw bron, jouw intuïtie ondernemen, lukt alleen als je jouw valkuillen, jouw blokkades opruimt.
Nieuwsgierig naar mijn training? Neem hier een kijkje. Vind jij het lastig om te bepalen welke blokkades jou het meest hinderen? Boek dan een gratis doorbraaksessie bij me. Samen ontdekken we wat er voor jou nodig is om wél tot die geïnspireerde actie te komen, en hoe je dat zou kunnen doen. Ik spreek je graag!
Recente reacties