Zijn klanten die op jou lijken wel echt je ideale klant?

De meeste coaches en therapeuten gaan er prat op te beschikken over veel zelfkennis. Je kan een ander immers pas helpen, als je de processen waar een ander door moet, zelf ook hebt doorgemaakt. Als het goed is, ben je dat proces doorgegaan tijdens de opleiding(en) die je hebt gevolgd. Daarnaast heb je als coach of therapeut veel inlevingsvermogen, en kun je je makkelijk in de ander verplaatsen.

Je bent voortdurend op zoek naar meer en nieuwe tools om jouw klanten nog beter te begeleiden, maar voelt diep van binnen, dat je dat eigenlijk niet nodig hebt. Jij snapt toch wat er in het hoofd van je klanten omgaat?

Het feit dat je vaak klanten krijgt die worstelen met thema’s die op dat moment ook in jouw leven spelen, zie je als een cadeautje. Dat betekent dat jij jouw ideale klanten weet te bereiken. Deze materie ken je, en daarin kun je de ander écht wel verder helpen.

Dat is “een” manier om er tegenaan te kijken. Als ik klanten in mijn praktijk krijg die worstelen met thema’s die op dat moment in mijn leven ook actueel zijn, gaan bij mij alle alarmbellen af. Wat mag ik eerst bij mezelf nog helen, voordat ik de ander kan helpen?

Overdracht, projectie en vervloeiing

Als je namelijk uitsluitend werkt met datgene wat voor jou al bekend is, liggen projectie en overdracht op de loer. Voordat je het weet, heb jij jouw issues op die van je klant geprojecteerd, terwijl je nooit helemaal kunt weten wat er in het hoofd van de ander omgaat.

Ik werk veel met (hoog)gevoelige coaches en particuliere klanten, en dan ligt naast overdracht ook vervloeiing op de loer. Voordat je het weet, zit je helemaal in de energie van de ander, juist omdat je deze zo herkent. En als je mee gaat voelen met de ander, laat je die niet langer de ruimte om in zichzelf antwoorden te vinden waar hij of zij weer mee verder kan. Teveel meevoelen kan zelfs leiden tot “meelijden”. Je wil voorkomen dat je mee gaat huilen met de ander. Want daarmee komt je professionaliteit als coach of therapeut natuurlijk flink in het geding!

Juist als je merkt dat het thema of de hulpvraag van je klant (of dat nu een kind of een volwassene is) iets bij jou raakt, is het tijd voor diepgravend zelfonderzoek. Wat maakt dat het jou raakt? Wat wil er in JOU gezien of geheeld worden?

Wat zit er in jouw blinde vlek?

We zijn met veel van onze deelpersonages zo vertrouwd geraakt, dat ze in onze blinde vlek zitten. De negatieve en kritische stemmetjes zal je misschien wel kunnen herkennen, juist door de nare galm die ze verspreiden. Maar ben jij in staat je gekwetste kind te (h)erkennen als zij ineens op de voorgrond treedt? Zeker als je nog niet vaak bewust contact gemaakt hebt met haar, is het goed mogelijk, dat je haar helemaal niet herkent, als zij voor de eerste keer van zich laat horen.

Ook als er op het eerste gezicht geen verband lijkt te zijn tussen de thema’s en hulpvragen van klanten in jouw praktijk, is het goed om alert te blijven. Wellicht is er een grote gemeenschappelijke deler, die nog in jouw blinde vlek ligt. En zolang jij niet kunt zien wat de gemene deler is, kun je ook niet onderzoeken of dit een thema is waar je voor jezelf misschien iets mee wil doen.

In supervisiebijeenkomsten heb ik meermalen meegemaakt, dat ik niet kon verklaren waarom een bepaalde casus mij zo raakte, terwijl de supervisor feilloos wist te spiegelen waar het wérkelijk over ging.

Niet voor niets is een belangrijk credo, dat achter elke succesvolle coach minstens één andere coach staat. Naar mijn mening kun je niet zonder coaching, als je zelf dagelijks mensen in persoonlijke processen begeleidt. Je hebt iemand nodig om je alert te houden op je blinde vlekken!

Reddersmentaliteit of helperssyndroom als blinde vlek

Misschien denk je nu, dat het bij jou wel mee zal vallen. Dat jouw klanten niet voelen dat je geraakt wordt door hun verhalen of problematiek. Daarom wil ik graag mijn persoonlijke ervaring met je delen.

Veel hulpverleners hebben gekozen om anderen te helpen omdat ze de wereld een stukje mooier willen maken. Die ambitieuze gedachte kan echter ook zomaar omslaan in een reddersmentaliteit. Je wil dan mensen vooral “redden” van hun problemen. Helpen is jouw nummer 1 prioriteit geworden, ook als andere mensen daar helemaal niet op zitten te wachten. Als je vanuit een reddersmentaliteit aan het werk bent, kan dat enorm veel invloed hebben op de klanten die je begeleidt. En die invloed is lang niet altijd positief.

Ook ik ging lange tijd gebukt onder een reddersmentaliteit. Mijn helper of zorgende zat aan het stuur! Lange tijd zat deze in mijn blinde vlek, totdat er vorig jaar een klant op mijn pad kwam, die mijn innerlijke redder enorm uitvergrootte. Een meisje die al meerdere suïcidepogingen had ondernomen. Ik voelde me enorm verantwoordelijk voor haar. Toen ik op retraite was met mijn ondernemersmentor, en het weer niet goed met het meisje ging, was ik het liefst meteen in de auto gesprongen om naar haar toe te gaan. Ik realiseerde me, dat er ergens in mij iets geactiveerd werd, dat mij deed geloven ik verantwoordelijk was voor haar redding. Tijd om met die reddersmentaliteit aan de slag te gaan!

Klanten voelen zich vrijer als jij je bevrijd van je helperssyndroom

Met een coach is het me gelukt mijn helperssyndroom los te laten. Nog geen twee weken complimenteerde het meisje in kwestie me. “Ik weet niet wat er is gebeurd of veranderd, maar dit voelt veel fijner. Eerst maakte ik keuzes omdat ik voelde dat jij dat van me wilde, ook al sprak je het niet uit. En nu doe ik dingen omdat ik dat wil. Ik voel geen druk meer.”

Haar woorden waren het mooiste compliment, en tegelijkertijd het grootste kritiekpunt wat ik had kunnen krijgen. Door mezelf te bevrijden van mijn reddersmentaliteit, had ik mijn klant haar vrijheid teruggegeven.

“Aan het stuur” helpt je jouw blinde vlekken te ontdekken

In module 4 van de training “Aan het stuur” maak je voor het eerst kennis met de coachkaarten “Aan het stuur”, en ga je ze gebruiken voor diepgravend zelfonderzoek. Welke stemmen liggen er in jou verscholen waarvan je je misschien niet eens bewust bent? En wat vertellen de stemmen jou over vragen die je hebt over je leven of bedrijf? Module 4 leert je vooral veel over zelfonderzoek. Dit zelfonderzoek gaat je zeker helpen om jouw blinde vlekken aan de oppervlakte te brengen. Daarnaast kun je in de 1-op-1 sessies met mij natuurlijk alle ruimte nemen om door te gaan op die stukken die in jouw blinde vlek zitten.

Als jij jezelf op die manier steeds beter leert kennen, is het veel makkelijker om anderen met gepaste afstand te coachen. Je laat anderen de ruimte, zonder gehinderd te worden door je eigen gedachten of gevoelens daarover.

Hoe beter jij jezelf leert kennen, hoe beter je wordt als coach! Neem hier een kijkje om meer te lezen over “Aan het stuur” en het licentietraject. Of boek vandaag nog een gratis doorbraakgesprek met me, waarin we jouw blinde vlekken bloot kunnen leggen.