In ons jachtige bestaan zijn velen van ons voortdurend op zoek naar innerlijke rust en houvast. Hoe hou je je staande in een wereld waarin veel van je wordt verwacht? Waarin je geacht wordt op veel fronten ballen hoog te kunnen houden? En vooral in een wereld waarin het draait om zien en gezien worden?

Extraverte personen maken nog steeds de dienst uit in en belangrijk deel van onze maatschappij. Degenen die zich laten horen tijdens vergaderingen, en zich durven uit te spreken, maken nu eenmaal eerder promotie dan anderen.

Maar als je de hele dag maar aan het ‘roeptoeteren’ bent om jezelf te laten zien, is het niet zo vreemd, dat je je gejaagd kunt voelen, of onrust ervaart. Hoe meer je het idee hebt, dat je op de voorgrond moet treden om jezelf te laten zien, hoe verder je van jezelf, en daarmee van je innerlijke rust verwijderd kunt raken.

In de stilte vind je antwoorden

Of je nu introvert bent, of toch meer een extravert persoon, er is niets mis met bewust contact maken met het stille deel in jezelf. In de stilte liggen vaak de mooiste antwoorden verborgen.

Voel je je nu erg onrustig en zie je al op tegen het vooruitzicht om te moeten mediteren of anderszins? Contact maken met het stille deel in jezelf is makkelijker dan je denkt. Vijf minuten per dag ruimte nemen voor verstilling kan al voldoende zijn.

Meditatie of innerlijke verstilling is geschikt voor iedereen die een verandering aan wil brengen in de manier waarop je aankijkt tegen en omgaat met jezelf, anderen, het leven en de wereld.

Vijf minuten voor jezelf kunnen vijf echt goede minuten worden als je echt aanwezig bent in het hier en nu en niet ronddoolt in het verleden en de toekomst. Mits je jezelf een duidelijk doel stelt voor die vijf minuten en het van ganser harte en met volledige inzet doet.

Met je aandacht in het hier en nu

Je komt tot echt aanwezig zijn – waarbij je de dingen aanvaardt en laat zijn zoals ze zijn- door je vriendelijk en aandachtig bewust te zijn van je ademhaling en hoe die voelt in je lichaam. Dat is de poort die leidt naar het NU. Kun je eenmaal echt bewust in het hier en nu aanwezig blijven, dan kun je in de volgende minuut bepalen wat je met je bezigheid of meditatie beoogt. Je stelt jezelf dus een doel. Je stelt vast wat je hiermee wilt bereiken. Doe dan met volledige inzet de meditatie waarvoor je hebt gekozen.

Soms komen er al tijdens de meditatie gevoelens en gedachten bij je op, die je helpen bij het bereiken van je doel. Vanuit stilte vindt de stem van je intu├»tie, je ‘Innerlijk Kompas’ haar weg naar boven. Het kan zijn dat er woorden bij je opkomen, of symbolen, of alleen een gevoel.

Als dit zich aandient, neem het dan serieus. Blijf nog even in die stilte. Van daaruit kun je zien, of het nog duidelijker voor je wordt.

Het beste is om de vijf minuten per dag in te plannen aan het begin van je dag. Het begin van de dag is de beste tijd om met oude gewoontes van denken en voelen te breken, een nieuwe richting in te slaan en de toon van de dag te zetten. Hoe je je dag begint, is bepalend voor hoe je je de rest van de dag kunt voelen!