De ‘Pleaser’
We hebben allemaal een bus vol stemmetjes. Sommige stemmetjes zitten meer op de voorgrond dan andere. Eén van de stemmetjes die je leven op meerdere levensgebieden overhoop kan gooien, is de ‘Pleaser’. De stemmetjes in jezelf ontstaan al op zeer jonge leeftijd. Als baby word je geboren zonder interne subpersonen. Je bent puur, vrij van oordelen en belemmerende overtuigingen. Precies zoals je hoort te zijn. Vanaf heel jonge leeftijd leren baby’s dat de omgeving anders op hen reageert wanneer ze vrolijk en blij zijn dan wanneer ze veel huilen. Wanneer een baby kirrend van plezier in zijn bedje ligt en mama hem vervolgens een liefdevolle glimlach schenkt, dan leert de baby dat er van hem wordt gehouden als hij lief en vrolijk is. Als diezelfde baby een hoop gemopper en een bestraffende blik toegeworpen krijgt op het moment dat hij weigert te slapen, bevestigt dat zijn gevoel. De ‘Pleaser’ is geboren. De baby gelooft dat het tonen van gewenst gedrag hem verder brengt, ook als dat ingaat tegen wat hij het liefst doet. Deze patronen zetten zich voort in de jeugd. Als peuter en opgroeiend kind ben je kwetsbaar. De stemmetjes beschermen je tegen afwijzing of kritiek en maken je leven zo makkelijk mogelijk. Daarom leer je de wereld tegemoet te treden met die kanten van jezelf die ervoor zorgen dat je krijgt wat je nodig hebt zonder gekwetst te worden. Vanuit die behoefte om je te beschermen ontwikkel je jouw eigen persoonlijke bodyguards, die jouw primaire ‘ikken’ worden.
Heb je een ‘Pleaser’ als primaire ik, dan ben altijd geneigd de belangen van anderen boven die van jezelf te stellen. Liever laat je anderen voorgaan, omdat je hen niet teleur wil stellen of een afwijzing te moeten incasseren. Wist je dat de angst om afgewezen te worden één van de grootste angsten van de mens is? Het raakt namelijk aan een basisbehoefte: liefde. Niet zo vreemd dat de ‘Pleaser’ zich veelal op relatiegebied laat gelden. Er zijn ontzettend veel stellen die nauwelijks open naar elkaar durven te zijn, over wat ze écht willen. Stel je voor dat de ander je uitlacht, en je daardoor wordt afgewezen? En een relatie is toch ook bedoeld om het de ander naar de zin te maken? Als je wil dat de ander van je houdt, kun je hem of haar maar beter tegemoet komen. Zelfs als je daar eigenlijk geen zin in hebt.
De ‘Pleaser’ als saboteur in het ondernemerschap
In het ondernemerschap is dat niet anders. Je wil een liefdesrelatie opbouwen met je klant. Je wil dat de klant helemaal fan van je wordt, en niets liever wil dan met jou werken. Je ‘Pleaser’ helpt je graag daarbij. Je ‘Pleaser’ wijst je erop, dat als je klant graag in de avonduren of in het weekend af wil spreken, jij hem ter wille hoort te zijn. Komt je klant niet opdagen op een afspraak zonder vorm van kennisgeving? De ‘Pleaser’ overtuigt je ervan dat je klant daar vast een goede reden voor zal hebben. Normaliter zou je je klant gewezen hebben op je annuleringsbeleid, en aangeven dat afzeggen binnen 24 uur voor de afspraak zonder geldige reden een factuur oplevert. Maar de ‘Pleaser’ vraagt je om te schikken. Je wil toch immers de relatie die je samen hebt opgebouwd niet verstoren? In extreme gevallen weet de ‘Pleaser’ je er zelfs van te overtuigen dat jij verantwoordelijk bent voor het resultaat van de klant. Het feit dat je klant nog niet zoveel vooruitgang boekt in zijn proces als jij had gehoopt, ligt vast aan jouw manier van coachen. Je moet nog maar wat meer je best doen. Voor je het weet, vervaagt de grens tussen klantvriendelijkheid, professionele betrokkenheid en pleasegedrag volledig. Je merkt dat je niet langer energie krijgt van je klanten, maar er langzaam op leegloopt. Jij doet immers zo je best. Je bent ze op alle mogelijke manieren van dienst. Waardering blijft uit. Sterker nog, in plaats dat je referenties krijgt, merk je dat klanten liever afstand van je nemen, omdat je té dichtbij komt.
Als je klant een ‘Pleaser’ aan het stuur heeft, kan dit de onderlinge samenwerkingsrelatie flink verstoren. Je merkt dat je klant sociaal wenselijk gedrag vertoont, en wegloopt voor zijn ware emoties. Het is moeilijk voor je, als coach om tot de kern te komen met je klant. Die wil immers zo graag aardig gevonden worden door je, dat hij niet het achterste van zijn tong durft te laten zien.
Pleasegedrag en hooggevoeligheid; onlosmakelijk met elkaar verbonden?
Hooggevoelige coaches of zij die veel met hooggevoelige klanten werken, herkennen de ‘Pleaser’ vaak feilloos. De ‘Pleaser’ neemt in het leven van HSP-ers een grote rol in. HSP-ers streven van nature naar een vorm van harmonie. Om de harmonie te bewaren, zijn zij bereid alles te doen wat in hun macht ligt. Ook als dat voorbij gaat aan hun eigen belangen. Té vaak hoor ik mensen nog zeggen: “Ik zal moeten leren leven met mijn ‘Pleaser’ want ik ben nu eenmaal zo.” En dat is de grootste onzin die er bestaat! Als coach weet je als een geen ander, dat er een verschil is tussen wie je BENT, en wat je VOELT. Je ‘Pleaser’ is slechts een onderdeel van je, deze bepaalt niet jouw hele ZIJN. Doet de ‘Pleaser’ een stapje achteruit, dan komt er ruimte voor heel andere perspectieven.
Er zijn verschillende manieren om die nieuwe perspectieven te laten ontstaan. Je ‘Pleaser’ laten wennen aan het feit dat je niet doodgaat van een afwijzing, zou een manier kunnen zijn.
‘Rejection Therapy’ als oplossing voor pleasegedrag?
Een paar weken geleden bezocht ik met een vriendin het Happinezfestival. We woonden onder andere een lezing bij van Marianne Power, schrijfster van het boek ‘Help me’. Marianne besloot een jaar lang 12 verschillende zelfhulpboeken uit te testen, om te kijken of ze daarmee een verbetering in haar financiële, maar vooral emotionele leven kon bewerkstelligen. Eén van de eerste dingen die ze probeerde, was ‘Rejection Therapy’. In deze vorm van therapie moest ze een maand lang dagelijks door iets of iemand afgewezen worden, om om te leren gaan met het nare gevoel dat dit veroorzaakt. Op het moment dat ze dat vertelde, ging er een schokgolf door de zaal. Het was een grote zaal met zo’n 250 vrouwen, dus je kunt je misschien voorstellen hoe dat klonk. Ik merkte dat mijn keel ook werd dichtgeknepen. Waarom zou je jezelf zoiets aandoen? De grootste angst die mensen hebben is afgewezen worden. Buitengesloten worden en het gevoel hebben dat je niet meer meetelt. Dat je alleen eindigt, en niemand nog iets met je te maken wil hebben. Dat gevoel is zo basaal, dat de stemmetjes in je hoofd, jouw innerlijke bodyguards er alles voor over hebben om je weg te houden van dergelijke teleurstellingen.
De stemmetjes in je hoofd maken overuren, op het moment dat ze het gevoel krijgen dat jij je op glad ijs begeeft en een mogelijke teleurstelling tegemoet gaat.
Marianne vertelde hoe ze zich op een avond in de pub (ze woont in Londen), tot het uiterste wist te stretchen. Eerst vroeg ze de barvrouw of ze die avond zélf haar biertjes mocht tappen achter de bar. Toen benaderde ze de basgitarist van de band die livemuziek ten gehore bracht, of ze op zijn gitaar mocht spelen. En tenslotte vroeg ze aan een stel populaire meiden die samen de grootste lol hadden, of ze bij aan mocht schuiven aan tafel omdat haar vriendinnen haar verveelden.
De stemmetjes in haar hoofd waarschuwden haar door allerlei verhalen te verzinnen. De barvrouw was zwaar opgemaakt, dus zou vast te arrogant zijn om op haar verzoek in te gaan. De basgitarist zou haar liever voor gek verklaren dan zijn dure gitaar uit handen te geven aan een kluns als zij. En de populaire meiden? Die zouden niet eens de moeite nemen om antwoord te geven aan een schaap als zij. Rejection therapy op zijn best, nog voordat ze zelfs maar begonnen was. Maar het tegendeel bleek waar. De barvrouw liet haar met plezier toe achter de bar, verrast als ze was door dit verzoek. De basgitarist gaf haar nauwkeurige aanwijzingen hoe ze moest spelen. En de populaire meiden maakten plaats voor haar aan tafel en vroegen zelfs om een extra lepel, zodat ze mee kon eten van hun toetje.
Masterclass ‘Pleaser’
Stemmetjes hebben we allemaal. Iedereen. De kunst is te weten hoe je eraan voorbij kunt gaan. Rejection therapy is een manier. Een rigoureuze manier die niet voor iedereen past. In mijn boek ‘Aan het stuur’- krijg grip op kritische stemmetjes in je hoofd, neem ik je mee aan de hand van een speels 10-stappenplan. Regie nemen over de stemmetjes in je hoofd kan ook zonder de meest oncomfortabele stretch ooit op te zoeken. Zeker voor hooggevoelige ondernemers en/of hun klanten, kan het krijgen van een zachte landing in het werken met de stemmetjes in je hoofd, heel prettig zijn.
Ben jij klaar met Pleasegedrag? Van jezelf of van je klanten? Zoek jij naar een manier om hier snel grip op te krijgen? Dan wil ik je van harte uitnodigen voor de masterclass over de ‘Pleaser’ op 14 juni a.s. In één dag leer je alles over de achtergronden, ontstaansgeschiedenis en drijfveren van dit personage. Maar bovenal krijg je een reeks handzame werkvormen om de rol van de “Pleaser’ in jouw leven en dat van je klanten, flink te verminderen. De kaartenset ‘Aan het stuur’ en het boek ‘Aan het stuur- krijg grip op kritische stemmetjes in je hoofd’ zijn inbegrepen bij de prijs van de masterclass. Hier lees je er alles over. Liever aan de slag met andere dominante stemmetjes? Kijk voor het overige aanbod op de site.
Recente reacties